Sitodruk czy druk cyfrowy – jaka metoda sprawdzi się lepiej na odzieży reklamowej?
Sitodruk czy druk cyfrowy – jaka metoda sprawdzi się lepiej na odzieży reklamowej?

Sitodruk czy druk cyfrowy – jaka metoda sprawdzi się lepiej na odzieży reklamowej?

Wybór odpowiedniej metody druku na odzieży reklamowej może wydawać się nieco skomplikowany, jeżeli nie jesteś zaznajomiony ze specyfiką każdej z nich. Dziś przybliżymy Ci dwie techniki – sitodruk i druk cyfrowy. Porównamy je pod względem przebiegu procesu technologicznego oraz zalet i wad, które warto dokładnie przeanalizować przed podjęciem decyzji. Poznaj różnice i dowiedz się, która metoda będzie idealnym rozwiązaniem do znakowania Twojej odzieży reklamowej! Sitodruk czy druk cyfrowy – na którą metodę się zdecydować? Sprawdź teraz!

Sprawdź również: Metody znakowania odzieży – którą wybrać?

Sitodruk a druk cyfrowy – czym się różnią?

Sitodruk, znany również jako druk sitowy albo serigrafia, to jedna z najstarszych i najpopularniejszych metod znakowania i ozdabiania odzieży. Choć jej początki sięgają wielu wieków wstecz (druk szablonowy), to dziś wygląda trochę inaczej niż kiedyś. Najogólniej rzecz biorąc, polega na przenoszeniu farby na materiał przez specjalnie przygotowaną matrycę – siatkę, która została pokryta specjalną emulsją, a następnie naświetlona i przez to zabezpieczona w taki sposób, aby farba przepływała tylko przez wybrane otwory, tworząc pożądany wzór.

Po naniesieniu farby nadruk musi zostać wysuszony. Jeśli grafika jest wielobarwna, konieczne jest podzielenie grafiki na poszczególne kolory, z których każdy będzie wymagał przygotowania osobnej matrycy. Sitodruk wymaga dużej staranności i precyzji dla uzyskania satysfakcjonującego rezultatu.

Z kolei druk cyfrowy DTG (Direct to Garment) to nowoczesna technologia druku bezpośredniego na tkaninach. Jest ona stosunkowo prosta i szybka. W odróżnieniu od sitodruku nie wymaga pracochłonnego przygotowania matryc. Podstawą procesu jest stworzenie projektu graficznego w formie cyfrowej. Drukarka wykorzystuje ten plik do precyzyjnego nałożenia tuszu na tkaninę. Na koniec pozostaje tylko utrwalić nadruk za pomocą prasy termotransferowej.

Sitodruk i druk cyfrowy – który na jakiej odzieży sprawdzi się najlepiej?

Sitodruk ma wszechstronne zastosowanie. Można go wykonać na różnorodnych tkaninach, zarówno na bawełnie, jak i syntetykach, takich jak polieter. Zresztą sprawdza się nie tylko na tekstyliach, ale też innych materiałach, jak np. papier, plastik, metal, drewno, szkło czy ceramika. A zatem umożliwia nie tylko przygotowanie firmowej odzieży reklamowej, ale też innych gadżetów reklamowych, choćby kalendarzy czy kubków.

Z kolei druk cyfrowy DTG jest idealną metodą znakowania odzieży bawełnianej lub mieszanek, które w swoim składzie mają większość bawełny. Bawełna lepiej absorbuje atrament niż poliester, co jest kluczowe dla jakości i trwałości aplikacji.

Zalety i wady sitodruku

Farby używane w sitodruku są bardzo trwałe i odporne na pranie i ścieranie, co sprawia, że nadruki wykonane tą metodą są długowieczne. Sitodruk pozwala uzyskać bardzo intensywne i nasycone kolory, dzięki czemu naniesione grafiki są wyraziste oraz atrakcyjne wizualnie. Technika ta umożliwia również stosowanie efektów specjalnych, takich jak nadruki fluorescencyjne, metaliczne, brokatowe czy nawet trójwymiarowe, i uzyskiwanie w ten sposób unikalnych, przyciągających wzrok projektów.

Wśród wad sitodruku wskazuje się przede wszystkim kosztowne i czasochłonne wstępne przygotowanie, co przeważnie nie jest opłacalne przy małych nakładach. Jeśli chcesz wykonać nadruk na zaledwie kilku koszulkach, z pewnością ta metoda nie będzie się kalkulować. Sytuacja oczywiście zmienia się przy nadrukach seryjnych, ponieważ koszt jednostkowy nadruku maleje wraz z ilością.

Ponieważ proces technologiczny sitodruku jest tak wymagający, czas realizacji zamówienia jest dłuższy, zwłaszcza przy bardziej skomplikowanych projektach. Pewnym ograniczeniem sitodruku jest też zawężenie kolorów do wzornika Pantone.

Zalety i wady druku cyfrowego

Druk cyfrowy DTG oferuje bardzo szczegółowe i pełnokolorowe wydruki. Bazuje na palecie kolorów CMYK, co umożliwia oddanie każdej barwy. Można np. z dużą precyzją drukować zdjęcia bądź inne bardziej skomplikowane wzory. Jest on trwały, ale raczej mniej niż sitodruk.

Za to w odróżnieniu od sitodruku jest idealnym wyborem w przypadku mniejszych zamówień. Tu nie ma potrzeby przygotowywania matryc, co obniża koszty początkowe. Drukowanie bezpośrednio na odzieży pozwala też na szybkie wykonanie zamówienia.

Sitodruk czy druk cyfrowy – co wybrać na odzież reklamową?

Co zatem wybrać – sitodruk czy druk cyfrowy? Wszystko zależy od rodzaju projektu oraz Twoich potrzeb. Każda z technik będzie odpowiednia w innym wypadku. Jeśli zamawiasz większą liczbę sztuk odzieży reklamowej, zależy Ci na intensywnych, trwałych kolorach i nie masz bardzo skomplikowanego wzoru, wybierz sitodruk. Jeśli natomiast potrzebujesz mniejszych nakładów, chcesz szybko zrealizować zamówienie, masz skomplikowane grafiki do nadrukowania, polecamy druk cyfrowy na odzieży DTG.

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą Ci podjąć właściwą decyzję. Jeśli nadal masz wątpliwości co do wyboru albo inne pytania dotyczące metod znakowania ubrań, skontaktuj się z nami, a postaramy się pomóc i znaleźć optymalne rozwiązanie dla Twojej firmy.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl