
Metody znakowania odzieży – którą wybrać?
Personalizacja ubrań, które pozwolą wyróżnić się na tle innych osób, czy chociażby tworzenie unikalnych prezentów, które mile zaskoczą obdarowanego, to przypadki, kiedy możliwość nanoszenia nadruków na odzież bardzo się przydaje. Nie tylko osoby prywatne, ale również firmy i inne organizacje chętnie korzystają ze znakowania odzieży, umieszczając na niej swoje emblematy. W ten sposób zwiększają świadomość marki, budują pozytywny wizerunek, tworzą atrakcyjne gadżety promocyjne, wzmacniają wśród pracowników i członków poczucie przynależności do zespołu. Jakie są metody znakowania odzieży? Jeśli chcesz je poznać, zapraszamy do lektury!
Jakie są metody znakowania odzieży?
Nadruki na odzieży to szeroka dziedzina, w której różnorodność technik pozwala na osiągnięcie wyjątkowych efektów wizualnych i funkcjonalnych. Każda z metod ma swoje unikalne właściwości, które sprawiają, że jest idealna do różnych zastosowań. Omówimy kilka najpopularniejszych technologii.
Sitodruk
Pierwszą z nich jest sitodruk, który wywodzi się z druku szablonowego znanego już od tysięcy lat. Cały proces zaczyna się od stworzenia szablonu, czyli wzoru, który chcemy nanieść na odzież. W tym celu matrycę pokrywa się światłoczułą emulsją i naświetla światłem UV przy użyciu kliszy z wydrukowanym projektem. Podczas naświetlania miejsca, które były zakryte wzorem na folii, pozostają miękkie, natomiast reszta emulsji twardnieje.
Po naświetlaniu siatka jest myta wodą, co powoduje wypłukanie miękkiej emulsji i pozostawienie na siatce otworów w kształcie wzoru. Etap nadruku polega na umieszczeniu przygotowanej matrycy na odzieży. Farba drukarska jest aplikowana na siatkę, a następnie za pomocą rakla, rozprowadzana równomiernie przez otwory na powierzchnię materiału. Potem nadruk jest suszony. Trzeba mieć na uwadze, że w przypadku, gdy nadruk jest wielokolorowy, konieczne jest wykonanie osobnych sit dla każdego koloru odpowiadających miejscu na nadruku o danej barwie. Możliwe jest uzyskanie głębokich i nasyconych odcieni.
Nadruki wykonane tą metodą są trwałe i będą się efektownie prezentować długi czas. Jednak przygotowanie matrycy jest pracochłonne i w związku z tym drogie w przypadku pojedynczych nadruków. Natomiast w przypadku dużych zamówień koszt jednostkowy nadruku znacząco maleje, co czyni sitodruk ekonomicznym rozwiązaniem dla dużych serii.
Termotransfer
Termotransfer to również popularna i efektywna technika. Polega ona na przenoszeniu obrazu lub wzoru z nośnika (specjalnego papieru lub folii) na tkaninę za pomocą prasy termotransferowej, czyli pod wpływem ciepła. W ten sposób napis, logo lub jakakolwiek inna grafika zostaje niejako „wgrzana” w odzież. Zaletą termotransferu jest możliwość zastosowania go na wielu różnych podłożach (materiałach) oraz wysoka jakość aplikacji, czyli dokładne krycie i wysoki stopień szczegółowości obrazu. Nadruk jest też trwały.
Druk cyfrowy
Druk cyfrowy DTG (Direct to Garment) to druk polegający na bezpośrednim przenoszeniu obrazu z drukarki na tkaninę. Proces drukowania pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów, gradientów i detali, co jest trudne do osiągnięcia niektórymi innymi technikami. Metoda ta charakteryzuje się zatem wysoką jakością wykonania, dużą elastycznością projektową i stosunkowo prostym procesem produkcji, co czyni ją bardzo popularną w branży znakowania odzieży.
Sublimacja
Sublimacja to z kolei zaawansowana technika znakowania, która polega na przenoszeniu barwników na papier transferowy poprzez przejście ze stanu stałego bezpośrednio w stan gazowy, a następnie przenoszeniu obrazu na odzież przy wykorzystaniu pras do sublimacji. Metoda ta jest szczególnie popularna w przypadku materiałów poliestrowych i oferuje wyjątkową trwałość oraz jakość nadruku.
Haft komputerowy
Haft komputerowy to metoda znakowania ubrań zupełnie odmienna od poprzednich. O ile w przypadku wszystkich wymienionych wcześniej technik wykorzystuje się odpowiednie środki barwiące, haft wykorzystuje kolorowe nici do tworzenia aplikacji.
Haftowanie odbywa się za pomocą specjalistycznych maszyn sterowanych komputerowo. Wzory haftu są projektowane w specjalistycznym oprogramowaniu, które przekształca grafikę wektorową lub bitmapową na instrukcje dla maszyny haftującej.
Program pozwala na precyzyjne ustawienie parametrów takich jak gęstość czy typ ściegu. W odróżnieniu od nadruków haft prezentuje się bardziej elegancko i jest niemal niezniszczalny, a w odróżnieniu od haftu ręcznego pełna automatyzacja pozwala na tworzenie identycznych wzorów w dużych ilościach i szybką realizację zamówień.
Rodzaje znakowania odzieży a materiał
W zależności od materiału, z którego wykonana jest odzież, różne metody znakowania mogą przynosić lepsze lub gorsze efekty.
Sitodruk ma bardzo szerokie zastosowanie. Sprawdzi się zarówno w przypadku odzieży bawełnianej, jak i syntetyków. Problematyczne mogą być niekiedy ciemne tkaniny, gdy nadruk ma być jasny, ale wysokiej jakości farby są w stanie tę niedogodność wyeliminować.
Termotransfer jest dość uniwersalny. Nie może być jednak stosowany do znakowania odzieży uszytej z polaru.
Druk cyfrowy DTG najlepiej sprawdza się na bawełnie i mieszankach z dużą zawartością włókien bawełnianych.
Sublimacja jest idealna dla tkanin poliestrowych lub materiałów z wysoką zawartością poliestru. Nie nadaje się do bawełny, ponieważ barwnik nie wnika w jej włókna. Tkaniny z niską zawartością poliestru również nie są odpowiednie, gdyż kolor nie będzie trwały. Ponadto ta technika wymaga zastosowania białej lub jasnej tkaniny, aby wiernie oddać kolory.
Haft komputerowy też ma pewne ograniczenia. Trudności mogą sprawiać np. tkaniny elastyczne lub o luźnym splocie. Nie jest to technika wskazana także do zbyt cienkich materiałów. Co prawda podłoże usztywnia fizelina, ale tworzy ona warstwę, która może przeszkadzać i powodować dyskomfort podczas noszenia odzieży, zwłaszcza, że im cieńszy jest materiał, tym grubsza musi być warstwa fizeliny.
Metody znakowania odzieży – która będzie najlepsza?
Po przeczytaniu tekstu z pewnością wiesz już, że nie ma jednego najlepszego rozwiązania w przypadku wyboru metody znakowania ubrań. Decyzja zależy od kilku czynników, przede wszystkim rodzaju materiału, ale też: przeznaczenia odzieży, budżetu oraz oczekiwanej trwałości nadruku.
Jeśli potrzebujesz eleganckich koszul z nadrukami z logo firmy, najbardziej ekskluzywnie będzie wyglądał haft. Jeśli potrzebujesz koszulki z nadrukiem, niekoniecznie dobrym pomysłem będzie sitodruk, bo realizacja Twojego projektu będzie bardzo droga.
Zawsze, gdy masz wątpliwości, warto skontaktować się ze specjalistami w dziedzinie znakowania odzieży, którzy pomogą dopasować najlepszą metodę do Twoich potrzeb. Napisz do nas, a chętnie podpowiemy!